rama-rama

Wednesday, March 31, 2010

Pemergian mereka

salam alayk..

dengan lafaz basmalah, aku mula mencuri sedikit masa untuk menconteng di sini kali ni..

aku ingat lagi, perkhabaran yang aku terima dalam bulan Ramadhan yang lalu..Berita perginya seorang sahabat seperjuangan ketika di bangku sekolah dulu..Arwah terlibat dalam satu kemalangan jalan raya, diambil nyawanya pada hari Khamis malam Jumaat itu..

Aku bukanlah teman rapat arwah..tapi masa aku di tingkatan 3, aku berpeluang menyelami hati budinya..Sungguh, arwah seorang yang baik..kemudian, kami terpisah semasa di tingkatan 4 (2005)..aku tukar sekolah..

Kali terakhir aku terjumpa arwah, kami berselisih di perkarangan Public Library Negeri Pahang yang antik di Kuantan tu..tahun 2007..kami bertanya khabar, tapi ridak dapat berbual lama sebab masing2 ada hal..Siapa sangka, itulah pertemuan terakhir..Kami tidak punya rezeki untuk berjumpa lagi..

Dan aku dapat tahu, arwah merupakan seorang guru KAFA sebelum pergi menghadapNya..Ya Allah..dia adalah mujaheed di hati kami yang mengenalinya..Semoga rohnya diangkat sebagai assyaheed disisiMu Ya Allah..*Al-Fatihah buat arwah Hafiz Ismail..Semoga rohnya terpelihara di sana*


Dan semalam..aku menerima perkhabaran lagi..seorang lagi sahabat kami dari sekolah dan batch yang sama telah dijemput olehNya dalam kemalangan di Batu Cave..Air mataku jatuh, terus aku menghubungi tunangnya yang berada di Morocco (juga sahabat baikku,dari sekolah dan batch yang sama) melalui facebook untuk menghulurkan takziah dan memberikan kata-kata semangat..


Mereka telah mengikat janji selama 6 tahun, terus cinta dan setia dalam hubungan jarak jauh..namun cinta Allah melebihi cinta mereka..

"DIA.. semoga termasuk dlm mrk yg beriman.. terima kasih pd semua kwn2 atas keprihatinan semua..tiada lain yg sy harap..doakan semoga dia selalu sejahtera pulang ke rumahnya yg abadi..:)" 

"Cinta yg bertemu di dunia..moga berakhir di akhirat yg abadi..cinta kita tak sampai secebis pun dibanding dgn Cinta Allah yang Maha Tinggi..semoga kau tetap tenang di sana..kau sentiasa sang mujahid n as-syahid di hatiku..:)"

Itulah status-status di FB tunang arwah..Aku jadi malu sendiri..Aku mahu menguatkan sahabatku itu, namun ternyata dia yang menguatkan kami semua..Subhanallah..

Dan arwah, Insya Allah perginya sebagai As-Syaheed..Arwah dalam perjalanan untuk mengajar mengaji sewaktu kemalangan itu berlaku..Sungguh Allah menyayanginya..Arwah merupakan pelajar AIKOL UIAM -syariah..Al-Fatihah buat arwah Mohd Firdaus Ismail..

 ini profile picture di FB arwah..Di sini juga arwah dimandikan dan dikafankan..
Semoga Allah melimpahkan rahmat atas rohnya..
  
Aku sempat singgah di blog arwah..[click sini kalau nak tengok]
semoga manfaatnya dapat dikongsi bersama..


Ya Allah..
Dua sahabatku telah pergi..
Mereka pergi dalam kemuliaan..
Pemergian yang meninggalkan kesan dalam hati sahabat-sahabat..

Tapi aku yang masih di sini?
Pengakhiranku nanti masih belum pasti..

Semoga aku dan sahabat seperjuanganku yang lain mampu terus kuat..
Semoga kami kuat dalam perjuangan ini..
Semoga kami mampu menyambung perjuangan mereka yang telah terdahulu pergi..
Semoga kami tabah menghadapi segala dugaan dan cabaran duniawi ini..
Semoga roh sahabat-sahabat kami tenang di sana..


اللهم اغفرله وارحمه وعافه وعف عنه واجعل قبره روضة من رياض الجنة

Allahumma ameen~~

*masa untuk kembali ke dunia nyata..Aku yang masih hidup perlu meneruskan perjuangan..Buku-buku terhidang depan mata minta dihadamkan..Ya Allah kuatkanlah aku ini.......*

3 comments:

nurulazham said...

Al-Fatihah...
tiba2 air mata rasa nak mengalir bila baca...
Allah lebih sayangkan dia kan..
insyaAllah dia ditempatkan dengan org2 yang beriman...Aminnnn

whiteCempaka said...

ameen~~
terima kaseh kak nurul..
Semoga arwah tenang di sana..

suara said...

Al-Fatihah...

Kita milikNya...
Insan-insan yang berada di sekitar kehidupan kita, yang pernah hadir dalam kehidupan kita adalah pinjaman Allah saja. Tiba masa perlu dikembalikan kepadaNya. Kerana faham hakikat ini, teman cempaka itu kuat jiwanya. Alhamdulillah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...