rama-rama

Friday, August 21, 2009

Meriahnyer Souq!

Ari ni mase aku byk abes dgn kemas bilik..Susun semula kedudukan sofa, almari, meja study, meja lappie, kotak2 n laen2(byk barang aku)..Now bilik da kelihatan lebih luas..da lame dah na susun cm ni sbenarnye tp x berkesempatan..Ari ni mcm mood berkobar2 sket na laksanakan jgk plan sbb drpd smlm lg duk dgr bedebuk bedebik bunyik jiran2 membantai karpet yg tersidai di beranda masing2..kirenye mcm kena inject smgt na mengemas jgk ar aku ni td..Hahax..Tp org sini mmg agak beriya menyambut Ramadhan ni..Umah dyorang dihias lawa2..ade gantung hiasan yg mcm tanglung 2, ade yg pasang lampu liplapliplap..meriah babe!
Ha! lupe na cter..1 peristiwa yg agk kelakar smlm..alkesahnye, aku duk sorg kat umah..tibe2 internet xde..da try connect smule puwn x ok2 lg..pastu aku g lar jenguk lam bilik osmet aku, where the router is located..tgk2, only 2 je yg menyala (suppose 2 b 3)..pastu aku na tnye dak atas sbb cable kami 2 smbung drpd umah atas (kat 3rd floor ade umah dak msia jgk, umah aku kat 1st floor je, naek 6 mata tangga da smpaila umah kami..haha)..pastu aku puwn siap2 la na naek ke atas..(kena naek jgk sbb cdt eti ku 0!)..Otw naek atas tu, aku cepatkan langkah sbb pintu umah mama (2nd floor) terbuka luas n kelihatannye anak2 beranak mereka sdg bermesyuarat ape tah dgn kuatnye..dah smpai atas, aku pun tekan loceng, ketuk pintu (sepatutnye da tekan loceng x yah ketuk da lar kn?), n bg salam.."Meen?" soal 1 suara dr dlm.."Hanan"..pastu pintu puwn dibuka..fatimah yg buke pintu tu.."sory kacau..mesty nga stdy kn? ermm..na tnye ni, umah korang ade tenet x?".."ade je..knp?""umah kitorang xde lah..line utk cable umah kitorang x menyala puwn..leh x tlg tgk kn kat router korang?"..."emmm..jap..(fatimah puwn check la router dyorang dimane terdapat cable yg bersambung ngan umah kami)..ok je.."..."owh..ok lah..thanx..sory taw kacau"lalau aku puwn patah blk ke umah..kt umah, tgk2 tenet xde lg..aish! muskil nie..setelah berfikir2 lam bbrp saat, aku puwn naek ke atas smule...kali ni diyana yg bk pintu..ade fara..aku puwn cter la pasal kt umah bwh tadew tenet..kami puwn cube la mengkaji puncanya..Diyana check router dyorang smule, mmg sah ade 1 lampu x menyala..Pastu Anis ckp," cable kena ggt tikus kot.."..dye ckp cmtu sbb baru2 ni ade tikus besar warne kelabu maen cak2 ngan dyorang kat umah tu..huhu..pastu fara puwn bercerita la pasal tikus yg dye nmpak..tibe2 dgr Diyana jerit dr dapur.."betiulla! cable korang kena ggt tikus!!" lalu kami puwn dgn lajunye melangkah ke dapur utk melihat sndri..hancur cable tuh..kami puwn tergelak sbb telahan Anis mmg betul..Boleh pulak tikus neh ggt cable ni..x patah ke gg dye? or at least jd jongang kew..huhuh..ra'fun ni mmg la sgt nakal..aduhai sbr jelar..rasenyer lau kat msia, tikus dye tadewla nakal sgt cmni kot..emmm..pastu kami puwn duduk la berbincang, camne na repair blk..then Diyana puwn call kan la tokey Ar-Riyad, syarikat yg uruskan internet kami..mule2 tu aku terbg num yg slh..da ckp2 arab, tetibe org yg di call tu terkeluar BM! Diyana pun pelik lah..Sape ni? Laaaa..dak cls aku rupenyer..Sory diyana, salah bg num..nah,try this num.." Halu..salam alaik..Ar-Riyad? ana min beyt fi fuq ashraf al-agwany..internet fi musykilah..cable qata'..ra'fun..blablabla.." pastu org internet puwn dtg la smbungkan blk cable yg terputus tu...Thanx Diyana!
Ok, sambung blk cter hari ni..ptg td, aku ngan Qila g pasar sbb sayur n lauk da abes..Da na masuk pkol 5pm baru kami kua tahan taxi kat depan umah.."souq dirasat!"jerit kami tiap2 kali ade taxi berhenti..susah metol na dpt taxi..Kami puwn terusla menahan setiap taxi yg lalu dgn sabarnye sehingga lah ade driver taxi yg mempersilakan kami masuk..Alhamdulillah..Ammu yg bwk taxi tu lak agak byk ckp..tak habes2 puji Maliyzi..Alhamdulillah..N dye tnye pasal Ramadhan at Malaysia cmner..Pastu dye puwn masuk topic yg mmg almost tiap2 driver taxi akn ckp la..Pasal na pegi Malaysia..Dan juge.....Pasal na kawen dgn org Malaysia..Heh! Dah sampai souq, aku kuakan duet 2 geneh n bagilar kat pak cik 2..Syukran ya 'am..ma'assalamah..kami puwn cross jln..Allah! Ada pulak bulldozer tgh kaut sampah kat dpn souq 2..baunye x yah ckp la..aku ngan Qila puwn cpt2 masuk dlm kwsn souq..Wah! Crowdednyerh! Susah jgk na jmpe souq crowded tym ptg2 jumaat cmni..sane sini dgr org sebut pasal Ramadhan..Meriahnye Ramadhan! Takde pulak dgr dyorang sebut pasal eid ke ape ke..Lau kat msia, belom puasa lagi mesty sane2 sini org da sibuk ckp pasal raye kn? hahaha..
Ok lah..selamat berpuasa! n Selamat bertarawikh! n selamat bertadarrus! n slmt berqiamullai! n slmt sume2lah..c ya!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...