rama-rama

Wednesday, August 19, 2009

Di kesempatan ini...



Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W telah bersabda mengenai Ramadhan yang bermaksud : "Sesiapa yang mendirikannya (Ramadhan) dengan penuh keimanan dan keikhlasan akan diampunkan baginya dosa-dosanya yang lalu."
Riwayat Bukhari, Muslim..

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam Al-Qadr. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu turun para malaikat dan Ruh (Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur semua urusan. Sejahteralah malam itu hingga terbitnya fajar."
Al Qadr : 1-5

Masya Allah..Begitu besarnya peluang yang Allah telah berikan untuk kita mentajdid iman, tajdid diri..Hanya antara kita nak atau tak nak je rebut semua ni..So skrg ni aku na share sket2 ilmu yg dikutip drpd seorang sahabat yg telah mengikuti satu program dgn akak2 senior bersempena dengan sambutan Ramadhan Mubarak..Kat bawah ni adalah antara peluang-peluang emas untuk kita manfaatkan sepenuhnya..Insya Allah..

Wahai saudaraku sekalian, jom lah kita same2 imarahkan bulan penuh barakah ini..Rajin-rajinlah Qiam malam..Jangan la na selfish sorang2 je! Ajak la sesiapa yg boleh diajak untuk bangun mlm sekali..Dan yg diajak (dikejut) tu pulak jgn la liat sangat na bangun..Bukan senang kita na bertemu dengan Ramadhan ni kn?, dan belum tentu kita akan sempat dgn Ramadhan akan dtg..So, same2lah kita kuat dan menguatkan diri kita masing2..

Jagelah pahala puasa kita..Dah penat2 puasa seharian ni tp pahala tetap kurang..Kenapa? Sebab sibuk sangat "buat ketupat", tgk movie yang mcm2, bersangka buruk n pelbagai lagilah mende2 yg mazmumah n melaghakan kite buat..Alangkah indahnya jika sesi borak2 ngan kwn2 kite gantikan dengan tadarrus..Saat-saat bosan kite isi dengan zikir, baca Al-Quran beserta tafsirnya, membaca bahan-bahan ilmiah, mendengar bacaan Al-Quran oleh Sheikh2 yang lunak2 suaranya tu instead of koleksi lagu2 favourite kite..banyakkan lah berlapang dada,,tidur pun ok juge tapi jgn terlebih tido! Tidur itu juge ibadah, pahalanya berganda juge di bulan Kareem ni tp kalau tidur berlebihan makruh la pule jadinye..

Tak sabarnye nak tunggu waktu berbuka..juadah dah terhidang di atas meja, lazat2 je nampak..drpd duk menghadap mknn tu, lebih baik kita pusing menghadap kiblat dan berdoa dengan sesungguh-sungguhnya..jgn bc doa mkn lak! doalah ape2 yg kita hajatkan..kerana waktu saat-saat sebelum berbuka adalah antara waktu yg afdhal doanya, Insya Allah..Then, segerakanlah berbuka setelah azan dilaungkan di tempat anda(takot2 ade yg berbuka sebelum pak bilal pegang mike lagi)..Makan juge adalah ibadah (senang2 je dapat pahala kn?) tapi usahlah pula kamu keterlaluan..Yelah, nnt berat pulak nak melangsaikan hutang2 lain terutamanya maghrib dan tarawikh..Makanlah ketika lapar dan berhentilah sebelum kenyang..So sape2 yg rajin ke bazaar Ramadhan tu, elakkan lah pembaziran..belanjakanlah harta anda itu untuk mereka yg berhak juge..Lagi satu, jangan lupa bersahur! sahur itu berkat..(terfikir persoalan yang ayah lahirkan : "siape je yg ingat Allah ketika sedang makan?" semua bile tengah mkn tu ckp sedap, sedap..tp siape je yg bila rase rezeki tu sedap terungkap alhamdulillah dari bibirnya? hurmm)

Ramadhan bulan keampunan..Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun..Dalam bulan ni, Allah buka seluas-luasnya pintu keampunan untuk hamba2 yang mencintaiNya..Maka, kita sebagai hamba yang penuh dengan dosa dan khilaf ni jgnlah nak menyombong pulak dengan membiarkan saje peluang ini berlalu dgn sia2..Bertaubatlah, dan pohonlah keampunan darinya bagi diri kita dan juge insan2 di sekeliling kita,saudara2 seIslam yg lain jgn dilupa..semoga terampunlah dosa-dosa kita semua, Insya Allah, Ameen Ya Rabb..

Selagi kita berada dalam Syahrul Kareem ni, beramallah sebanyak2nye (setiap amalan dilipat gandakan ganjarannye taw!)..Solat2 sunat such as I'ktikaf, Tahiyyatul Masjid, Tarawikh, Tasbih, Taubat, Hajat, Tahajjud, Witir, Rawatib, Awabin, Dhuha and so on kalau boleh jgn tinggallah..Allah telah menjanjikan syurga untuk kita selagi kita beriman kepadaNya jauh sekali mensyirikkannya (ala2 da reserved la tempat kite kat syurga ni)..Jangan kite pulak lambat2 na masuk syurga atau gatal2 na masuk neraka dulu (nauzubillah)..kesimpullannya, ayuhlah kita same2 berusaha untuk memastikan syurga paling indah menjadi tempat kita nanti..
Alangkah indahnya bulan puasa ni kan? Indah dan meriah..bagi yang berpuasa di perantauan (termasuklah aku ini), tidaklah hilang nikmat puasa kita melainkan makin best rasenye..terutamanya tempat2 yg panjang waktu siangnye (contohnye newcastle yg dlm pkol 9 pm baru berbuka), Subhanallah! semoga makin bertambah lah iman kite semua lepas ni n terus bertambah dalam bulan2 seterusnye..Orang slalu ckp, na mulakan sesuatu yg baik tu senang tp na istiqamah itulah yg susah..Cabarlah diri kite supaya terus istiqamah, pasti kite tak rugi..
Dah panjang aku mencorat coret ni..Kite stop lah dulu edisi Ibtida' Ramadhan ni yer..Selamat Berpuasa semua n selamat berjihad perangi nafsu !! Allahu Akbar!!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...